Հուլիսի 5-ին սոցիալական կայքի օգտատերերից մեկը, ապա նաև ԶԼՄ-ներում հրապարակում է արվել, որ «Զվարթնոց» միջազգային օդանավակայանում գիշերային չվերթերի ժամանումից հետո անձնագրային բաժանմունքում Հայաստան ժամանած օտարերկրացիներին մուտքի վիզա տրամադրելու համար աշխատակիցները տեղում չեն եղել, ինչը պատճառաբանվել է իբրև ոչ աշխատանքային օր լինելու հանգամանքով:

Հրապարակման կապակցությամբ պարզաբանում ենք՝

ՀՀ ոստիկանության անձնագրային և վիզաների վարչության պետական սահմանի անցման կետերում ծառայություն իրականացնող բոլոր ստորաբաժանումները, այդ թվում՝ «Զվարթնոց» օդանավակայանի բաժինը, աշխատում են շուրջօրյա ռեժիմով։ Սույն թվականի հուլիսի 4-ի և 5-ի հերթափոխները ծառայությունն իրականացրել և իրականացնում են ամբողջական կազմով, հերթափոխը կատարվել է սահմանված ժամին և ստորաբաժանումներն իրականացնում են օրենքով վերապահված բոլոր գործառույթները՝ անկախ ոչ աշխատանքային օր լինելու հանգամանքից։

Կրկին խնդրում ենք լրատվամիջոցներին հրապարակել ստույգ և ճշգրտված տեղեկություններ։

    

ՀԱՅԱՍՏԱՆԻ ՀԱՆՐԱՊԵՏՈՒԹՅԱՆ ՔԱՂԱՔԱՑԻՈՒԹՅՈՒՆ ՍՏԱՆԱԼՈՒ ԴԻՄՈՒՄՆԵՐԻ ՎԵՐԱԲԵՐՅԱԼ

 

2022 թվականի առաջին կիսամյակում նկատվում է ՀՀ քաղաքացիություն ստանալու դիմումների քանակի կտրուկ աճ։ Այսպես, եթե 2021 թվականի հունվար-հունիս ամիսներին ՀՀ քաղաքացիություն ստանալու դիմումների քանակը կազմել է 3448 դիմում, ապա 2022 թվականի նույն ժամանակահատվածի համար այն կազմում է 9917 դիմում։

Ուսումնասիրությունները ցույց են տալիս, որ այս տարվա ընթացքում քաղաքացիություն ստանալու համար մոտ 200 տոկոսից ավել դիմելիությունը պայմանավորված է հիմնականում Ռուսաստանի Դաշնությունում ապրող ազգությամբ հայերի ՀՀ քաղաքացիություն և ՀՀ քաղաքացու անձնագիր ձեռք բերելու պահանջի հետ, որն իր հերթին առաջացրել է մեծաքանակ հերթեր Անձնագրային և վիզաների վարչությունում։

Չնայած այն հանգամանքին, որ Անձնագրային և վիզաների վարչության քաղաքացիության բաժինը աշխատում է գերծանրաբեռնված ռեժիմով, վարչությունն ապահովում է բոլոր դիմումատուների սպասարկումը և օրենքով սահմանված ժամկետներում ու կարգով գործերի ընթացքը։

Հարկ է նշել նաև, որ 2022 թվականի հունիսի 25-ից սկսած քաղաքացիություն ստանալու դիմումները քննարկվելու են 90 աշխատանքային օրվա ընթացքում՝ նախկինում սահմանված 6 ամսյա ժամկետի փոխարեն։

 

 

                                                                                                                                                                                                                                ՈՍՏԻԿԱՆՈՒԹՅԱՆ ԱՆՁՆԱԳՐԱՅԻՆ ԵՎ ՎԻԶԱՆԵՐԻ ՎԱՐՉՈՒԹՅՈՒՆ

Անձնագրային և վիզաների վարչության ստորաբաժանումներ.

 

Անձնագրային բաժին

Բաժնի պետ՝ Աննա Հովսեփի Մակարյան

 

 

Քաղաքացիության բաժին

Բաժնի պետի պարտականությունները ժամանակավոր կատարող՝ Սեդա Ռոբերտի Հարությունյան

 

 

Վիզաների և օտարերկրյա քաղաքացիների հաշվառման բաժին

Բաժնի պետ, ոստիկանության փոխգնդապետ՝ Վահե Ռուբիկի Բալաբեկյան 

 

 

Բնակչության պետական ռեգիստրի վարման և սպասարկման բաժին

Բաժնի պետ

 

 

Ֆինանսաբյուջետային բաժին

Բաժնի պետ՝ Տաթևիկ Ռոբերտի Ղուկասյան

/հեռ․ 011-37-02-28/

 

Կազմակերպական-հսկողական բաժին

Բաժնի պետ, ոստիկանության փոխգնդապետ՝ Արսեն Արթուրի Գևորգյան

/հեռ․ 011-37-02-68/

 

Իրավաբանական բաժանմունք

Բաժանմունքի պետ, ոստիկանության մայոր՝ Իրինա Կարենի Մկրտչյան

/հեռ․ 011-37-02-43/

 

Կադրերի բաժանմունք

Բաժանմուքի պետ՝ Շուշան Միշաի Սարգսյան

/հեռ․ 011-37-02-31/

 

Քարտուղարություն

Պետ՝ Գայանե Հենրիկի Մելիքյան

/հեռ․ 010-59-07-38/

 

 

 

2022 թվականի հունիսի 25-ից ուժի մեջ են մտնում «ՀՀ քաղաքացիության մասին» օրենքում կատարված փոփոխություններն ու լրացումները, որոնց նպատակը քաղաքացիություն ստանալու և դադարեցնելու հետ կապված հարաբերություններում  մատուցվող ծառայությունների որակի բարելավումն է, այս ուղղությամբ իրականացվող վարչարարության պարզեցումն ու իրավակիրառ պրակտիկայում առաջացած խնդիրների լուծումը։ Մասնավորապես, նոր փոփոխությունները միտված են հետևյալ հարցերի կարգավորմանը՝

List of documents required for granting foreigners temporary or permanent residence status in the Republic of Armenia.

For acquisition /or extension/ of temporary or permanent residence status /except for cases of obtaining temporary residence status  on the basis of work activity/ a foreign citizen must present:

1. application form

2. 3 color photos - 35 x 45 mm

3. passport, a copy of itand a notarized translationinto Armenian;

4. documents confirming the circumstances necessary for obtainment (extension) of residence status in the RA;

5. health certificate;

6. receipt certifying payment of the state duty.

 

For obtaining a special residence status in the territory of Armenia the person needs to submit the following list of documents:

1. Application addressed to the head of Passport and Visas department of the Police of the RA

2. application-questionnaire and a copy of it (3 copies)

3. documents confirming the legality of residence in the territory of the Republic of Armenia (entry visa, residence card, passport of special residence of the RA and  the note on entering the RA  made by the border control service in the identity document) /4 copies/

4. one of the documents confirming Armenian ethnicity (4 copies)

a. baptism certificate issued by churches, attested  by the embassy or consulate  with a note that the baptized person or his / her parent is an ethnic Armenian,

b. a document confirming Armenian ethnicity issued by the competent authorities of a foreign state and certified by an apostille or attested  by the consulate

c. another document substantiating Armenian ethnicity attested by the embassy or consulate

d. birth certificate of a parent (grandfather, grandmother, sister or brother) or other identity document with a note of Armenian ethnicity. The birth certificate or other identity document of a sister or brother establishing nationality  can be a document confirming nationality if brother's or sister's  Armenian nationality is conditioned by the nationality of their joint parent.

e. Along with the documents mentioned in paragraph "d" of this sub-clause, is also submitted a document substantiating the kinship of the person issued by the competent state bodies.

A passport, birth certificate containing a note on  Armenian ethnicity are also documents confirming Armenian ethnicity.

5. passport and travel documents, notarized and translated into Armenian and copies of these documents (3 copies)

6. 6 color photos - 5 x 45 mm

7. receipt certifying payment of the state duty.

 

Invitation

 Foreigners may be given an invitation to visit the Republic of Armenia:

a) by a citizen of the Republic of Armenia residing in the Republic of Armenia;

b) by a foreigner holding a residence status in the Republic of Armenia.

When submitting an invitation the inviting person submits a passport and a copy of it /foreigner holding a residence status in the Republic of Armenia submits document certifying the residence status and a copy of it/, a copy of passport of invited person, receipt certifying payment of the state duty /the state due of each invited person is 5000 drams, that must be submitted to the bank account No. 900005162111100.

The inviting person must also fill in the form of invitation to visit the Republic of Armenia.

For extension of the term of an entry visa of the RA, the foreigner submits an application-questionnaire /form 3/, passport, a copy of passport, 1 color photo - 35 x 45 mm and receipt certifying payment of the state duty (900005162111100 - 500 drams for each day).

 

If the required documents are in foreign language, the applicant also submits their certified Armenian translations performed in the manner prescribed by law.

Legislative reforms

 

For developing the public relations and providing a legal framework in line with the challenges of the time in the sphere of issuance of RA citizen's passport some reforms have taken /in the law of Republic of Armenia "On RA citizen's passport" and in the RA Government Decision No. 821 of 25 December, 1998"/,  in 2022․

It is important to mention:

Apportunity to issue a passport to persons temporarily unconscious due to health condition  or who have temporarily or permanently lost the ability to move and (or) cognitive ability, based on the application of close relatives (father, mother, husband, child, sister, brother, grandmother, grandfather) and in case of inpatient treatment, based on the letter of the head of the medical institution.

As a result of the changes, passports of RA for male citizens up to 16 years, as well as 16 years old, are issued until their 19 years, and in case of reaching the age of 19 with a deferment period received from compulsory military service or with the period of medical re-examination defined by the law on ''Military service and the status of the serviceman''.

The procedure for acquiring citizenship of the Republic of Armenia and the list of necessary documents is established by the Governmental Decision N 1390-N (23 November, 2007).

For obtaining the citizenship of the Republic of Armenia the person needs to submit the following list of documents:

1. application-questionnaire․

2. a valid passport issued by a foreign state and a copy of it.

3. 6 color photos - 35 x 45 mm.

4. the original and the copy of birth certificate.

5. the original and the copy of marriage certificate.

6. spouse’s passport and a copy of it.

7. child’s birth certificate and copy, and child’s passport of a citizen of the Republic of Armenia and a copy of it or another document certifing the citizenship of the Republic of Armenia

8. one of the documents confirming Armenian ethnicity;

a. a baptism certificate issued by churches mentioned in the annex N 4 of this decision, established in the manner prescribed by the decision and with a note that the baptized person or his / her parent is an ethnic Armenian

b. a document confirming Armenian ethnicity issued by the competent authorities of a foreign state and certified by an apostille or attested  by the consulate

c. Another document substantiating Armenian ethnicity established in the manner prescribed by this decision

d. Birth certificate of a parent (grandfather, grandmother, sister or brother) or other identity document with a note of Armenian ethnicity. The birth certificate or other identity document of a sister or brother establishing nationality  can be a document confirming nationality if brother's or sister's  Armenian nationality is conditioned by the nationality of their joint parent.

9. Along with the documents mentioned in paragraph "d" of 8th sub-clause of this clause, is also submitted a document substantiating the kinship of the person issued by the competent state bodies.The documents envisaged by sub-clauses 2, 4 and 10 of this clause, containing a note on Armenian ethnicity are also documents confirming Armenian ethnicity.

10. Certificate of residence of a stateless person and a copy of it,

11. refugee convention travel document

12. the document confirming the residence status or legal residence in the Republic of Armenia, and copies of that documents.

13. receipt certifying payment of the state duty.

 

For terminating /stopping/ the citizenship of the Republic of Armenia the person needs to submit the following list of documents

1. application-questionnaire

2. a valid passport and a copy of it.

3. birth certificate and a copy of it

4. 6 color photos - 35 x 45 mm

5. Marriage certificate and a copy of it

6. child’s birth certificate and a copy of it

7. Military booklet /conscripts/

8. receipt certifying payment of the state duty.

9. In case of having citizenship of another state, the valid passport issued by the competent body of that state and its translation into Armenian performed in the manner prescribed by law and certified.

10. Written certificate (reference) issued by the competent authority of a foreign state on the legal possibility of acquiring the citizenship of that state, if the applicant does not have the citizenship of another state andits certified translation into Armenian performed in the manner prescribed by law.

For terminating /stopping/ a child's citizenship of the Republic of Armenia are submitted  the following list of documents

1. application-questionnaire

2. child’s valid passport of a citizen of the Republic of Armenia and a copy of it

3.Valid passport of the applying parent and a copy of it

4. 6 color photos - 35 x 45 mm

5. Marriage certificate or certificate of recognition of paternity or document on being a single mother and a copy of it

6. child’s birth certificate and a copy of it

7. Consent of the other parent and a copy of the identity document,if one of the parents is a citizen of the Republic of Armenia. Moreover, in case of impossibility to submit the parent's consent personally at the department or Embassy or Consulate, is submitted certified Armenian translation of the consent performed in the manner prescribed by law.

8. receipt certifying payment of the state duty.

9. In case of having citizenship of another state, child’s valid passport issued by the competent body of that state.

10. Written certificate (reference) issued by the competent authority of a foreign state on the legal possibility of acquiring the citizenship of that state, if a child does not have the citizenship of another state and its certified translation into Armenian performed in the manner prescribed by law.

11. Written consent of a child from fourteen to eighteen years old.

 

If the required documents /for acquiring or terminating RA citizenship/ are in foreign language, the applicant also submits their certified Armenian translations performed in the manner prescribed by law.

Documents submitted for obtaining a passport of the Republic of Armenia

For issuing passport to citizens of RA for the first time, the person needs to submit the following list of documents:

1. application form

2. the original and the photocopy of birth certificate

3. 2 color photos - 35 x 45 mm

4. one of the listed, depending on the case.

a. the original and the photocopy of parents' marriage certificate

b. the original and the photocopy of certificate of recognition of paternity

c. the original and the photocopy of certificate on being a single mother

d. the original and the photocopy of death certificate

e. the original and the photocopy of the decision of the court recognizing a person as missing or dead

5. receipt certifying payment of the state duty

6. military service registration certificate or military booklet and photocopies of their pages with military registration data or a certificate verifying the fact of military registration /conscripts/.

 

 

Change of passport

To change a passport citizen shall submit following documents:

1. application form

2. passport to be changed,

3. 2 color photos - 35 x 45 mm

4. receipt certifying payment of the state duty

5. Documents confirming the changes or inaccuracies;

6. a certificate verifying the fact of military registration at the relevant military commissariat /conscripts/.

 

Documenting with a new passport in case of passport loss

To get a new one instead of the lost passport the following documents must be submitted:

1. application form

2. 2 color photos - 35 x 45 mm

3. military service registration certificate or military service record card or a certificate verifying the fact of military registration /conscripts/

4. receipt certifying payment of the state duty.

 

If the required documents are in foreign language, the applicant also submits their certified Armenian translations performed in the manner prescribed by law.

 

Dear citizens, and compatriots living in the Republic of Armenia and in foreign countries,

 

I am glad to inform you about launching of the official website of Passport and Visas department of the Police of RA for improving  the quality of services provided to citizens, raise public awareness, make the work of department more transparent and accessible.

The website will have trilingual information-with Armenian, English and Russian languages, equipped with modern technical solutions  and allows to search and get the necessary information about the functions, addresses, contact numbers,  services, legislation regulations of the legal field of the Passport and Visas department,  territorial passport services, etc.

In the website you can follow the process of the application for acquisition and termination of the citizenship of the Republic of Armenia.

I hope that  this website not anly will give the apportunity to provide constant communication with the public, to discuss, analyze submitted proposals, find new advanced solutions  for improving the quality of services provided, but also will raise public awareness, which will be more effective through regular updates, managing the primary task of organizing and improving the work of Passport and Visas department  properly.

 

Head of Passport and Visas department of the Police of RA

Ara Mkrtchyan

 

Հայաստան, 0054, Երևան, Դավթաշեն, 4-րդ թաղամաս, 17/10 շենք
+374-10-370264
երկ․-ուրբաթ՝ 9։00-ից մինչև 17։00, ընդմիջում՝ 14։00-ից մինչև 15։00